
Choreografie
Pas de Trois, Waltz
Choreografie Diana Campbell
A Country Dance Ball, Jane Austen Festival Bath 2010
Muziek: The Cambridge Waltz, Thompson.
Round for as many as will.
Twee dames met een (heer) in het midden staan gedrieën met de handen vast anticlockwise in een kring.
Muziek Maten Figuren
A1 8 De twee dames en de heer maken een cirkel met handen vast.
clockwise rond met 8 walspassen. R. beginnen!
A2 8 Gedrieën hand in hand vooruit met 8 walspassen.
B1 4 Heer en buitenste dame met arm omhoog maken een boog,
De binnenste dame walst vóór de heer langs, onder de armen
door naar eigen plek. 4 walspassen.
B1 4 Deze figuur herhalen maar nu gaat de buitenste dame onder de
boog door. 4 walspassen.
B2 4 The Arch: de dames geven buitenste hand aan de heer en maken
met de binnenste armen een boog boven zijn hoofd.
4 walspassen naar voren.
B2 4 Dames binnenste armen los. Heer draait de dames voor zich.
en onder zijn armen door.
C1 8 Iedereen 8 walspassen naar voren in de grote kring.
C2 4 Dames maken weer een arch boven het hoofd van hun heer.
4 walspassen naar voren.
C2 4 Heer onder de arch door met 2 walspassen naar achteren, handen
los, heer blijft staan en dames met 2 walspassen naar voren naar
de volgende heer.
Alle figuren herhalen met nieuwe partners.
-----------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
Mr. Beveridge's Maggot
Country dance van John Playford. In de BBC televisieserie van Pride and Prejudice (1995)
gedanst door Elizabeth Bennet en Mr. Darcy.
Longways voor minimaal 2 paren.
Passen: looppassen, alle frasen afsluiten met stap, sluit in de 1e positie.
Muziek Maten Figuren
A1 1 - 4 paren 1 en 2:
R. en L. hand molen resp. L. en R. been beginnen, 2x 5 passen en sluit 1e positie.
A2 5 - 8 paar 1:
Figure of eight = kruis elkaar en ga buitenom achter paar 2 langs (heer R. om, dame L. om) door het midden naar voren,
kruis elkaar en kom op eigen plek uit (L. been beginnen,
11 passen en sluit in 1e).
B 9 - 12 paar 1:
kruist elkaar en gaat buitenom achter paar 2 langs (6 passen),
dos à dos (1 pas met L.vooruit, R stap opzij en sluit, 1 pas met R.
achteruit, stap opzij met L. ¼ draai en sluit, face front).
paar 2:
Naar elkaar toe, door het midden naar voren, buitenom naar achter en kom aan weerszijde van paar 1 uit, face front ( L. been beginnen, 10 passen + stap sluit).
C 13 - 14 paren 1 en 2:
vormen een rij met de handen vast (paar 1 improper).
L. been beginnen, 2 stappen naar voren en sluit, R. been beginnen, 2 stappen naar achter en sluit.
C 15 - 16 paar 1: kruist elkaar, cast om paar 2 heen naar de 2e plaats
(L. been beginnen, 5 passen en sluit 1e pos.).
paar 2: naar elkaar toe en door het midden naar de 1e plaats
( L. been beginnen, 5 passen en stap sluit).
-----------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
The Shrewsbury Lasses
Longways triple minor set, Thompson, Compleat Collection 1780
“Other way Mr. Collins !!” Pride and Prejudice (1995)
In een longways waarin 3 paren met elkaar de figuren dansen, herhaald paar 1 iedere keer met de 2 volgende paren de figuren de hele rij af naar achteren toe.
De paren 2 en 3 dansen afwisselend als paar 2 en 3 naar voren.
Belangrijk om te weten:
Wat doe je als je aan het begin of einde van de rij bent aangekomen?
paar 1 danst naar het einde van de rij. Als daar alleen nog een paar 3 is lopen zij naar het einde van de rij, slaan twee beurten over en doen daarna als paar 3 weer mee en daarna als paar 2
paren 2 en 3 dansen naar het begin van de rij. Zij wisselen steeds van nummer.
Vooraan aangekomen slaan zij twee beurten over en doen dan als paar 1 weer mee.
Passen:
A1, A2 en B1:
Set (balancé) R. en L. = spring met R. opzij, breng L. been voor R., gewicht op L., gewicht op R., naar L. idem met L.
Honour = reverence
Looppassen
B2: Skips (demi contretemps) = stap naar voren op R., hop op R. met L. voor op. L. idem
De Dans:
Muziek Maten Figuren
A 8 Honour
heer 1 en dame 2
A1 2 set naar R. en L.,
2 heer 1 stapt naar voren met R.en maakt reverence,
4 twee handen vast en helemaal rond (8 looppassen).
dame 1 en heer 2
A2 8 herhalen bovenstaande.
paar 1
B1 3 dame R. om, heer L. om buitenom naar de plek van paar 2
(6 passen).
paar 2
met 2 passen,stap sluit door het midden naar de plaats van paar 1
paar 1 en paar 3
B1 3 Vormen een cirkel en gaan helemaal rond. 6 passen
paar 1
B2 4 dame om paar 2 heen, heer om paar 3 heen
(8 skips).
dame en heer komen weer in het midden uit, maar zijn van plaats gewisseld.
B2 2 R. hand vast en half rond naar eigen plaats (4 skips).
----------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL
Bath Carnival
To the tune of Keppel’s Delight
Bride’s favorite collection of 200 select country dances, cotillons 1776
Thompson’s compleat collection of
200 favorite country dances 1780
Longways for triple minor set for as many as will.
Passen:
Balancé (Set) Klein sprongetje naar R. opzij, breng L. been voor R., gewicht op L.,
gewicht op R.. Herhaal naar L. Dit kan zowel op de plaats als voor of achteruit gemaakt worden.
Chassé vooruit: Hop op L. met R. gebogen voorop, zet R. neer op de 1e tel, sluit L. achter
aan, stap met R. naar voren. Herhaal met andere been.
Chassé opzij: Clockwise:Stap opzij met L., op 1e tel spring omhoog met de benen bij elkaar, stap
met L. opzij. Herhalen. Anticlockwise met R.beginnen.
Coupé, assemblé: Til R. voet een beetje op en zet het op de tenen voor L., breng het gewicht
op R., L. been opzij op en met een sprongetje beide voeten bij elkaar
brengen.
Muziek Maten Figuren
A 1 – 2 Paar 1
binnenhanden vast door het midden en tussen dame 2 en 3 door,
3 – 4 heer 1 cast R. rond dame 3 en eindigt tussen haar en haar partner in
facing up.
Dame 1 cast L. rond dame 2 en eindigt tussen haar en haar partner in
facing down.
5 – 6 Paar 1
binnenhanden vast tussen heer 2 en 3 door,
7 – 8 heer 1 cast L. rond heer 3 en eindigt weer tussen paar 3 in
facing up.
Dame 1 cast R. rond heer 2 en eindigt weer tussen paar 2 in
facing down. (totaal 7 chassées vooruit, coupé, assemblé )
A2 1 – 2 Paar 2 met dame 1 in het midden vormen een line across the set
facing down.
Paar 3 met heer 1 in het midden vormen een line across the set
facing up.
Iedereen balancé (set) R. & L.
3 – 4 Partners twee handen vast.
Paar 2 en 3 half rond, paar 1 ¾ rond (4 looppassen)
Iedereen eindigt improper. Paar1 op plek van paar 2.
(improper = dames aan mannenkant, heren aan vrouwenkant)
5 – 6 Iedereen balancé (set) R. & L.
7 – 8 Partners twee handen vast half rond. (4 looppassen)
B1 1 – 4 Kring van zes vormen, handen vast clockwise rond.
(6 chassees opzij, coupé assemblé)
5 – 8 Anticlockwise rond. ( 6 chassees opzij, coupé assemblé)
Kom weer in rijen tegenover elkaar uit.
½ draai R. om, dames handen vast, heren idem
B2 1 – 4 Naar buiten double R. vooruit, handen los ½ draai L. face partners
Met handen vast double L. vooruit.
5 – 6 Iedereen balancé (set) R. & L.
7 – 8 Handen los. Iedereen hele draai om eigen as met double R.
-------------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
The Hole in the Wall
Country-dance van John Playford, The English Dancing Master 1698
Muziek Henry Purcell, Ayres for the Theatre, hornpipe from Abdelazer.
Gedanst in de verfilmingen van Jane Austen's Emma.
Longways voor minimaal 2 paren.
Passen: pas de bourrée = 1e tel: stap op de tenen,
2e tel: stap op tenen,
3e tel: 1e helft stap op de tenen, 2e helft plier.
Muziek Maten Figuren
A1 1 - 4 paar 1:
gaat buitenom heer L. om, dame R. om achter paar 2 langs,
ontmoeten elkaar en gaan met binnenhand vast door het midden naar
eigen plaats. (buitenbeen beginnen, 4 pas de bourrées)
A2 1 - 4 paar 2:
gaat buitenom heer R. om, dame L. om achter paar 1 langs,
ontmoeten elkaar en gaan met binnenhand vast door het midden naar eigen plaats.
(buitenbeen beginnen, 4 pas de bourrées)
B 5 - 6 heer 1 en dame 2:
wisselen van plaats (R. schouders), R. been beginnen, R.1 pas vooruit, ½ draai L.1 pas opzij, sluit. (men is nu van plaats gewisseld)
L. achteruit. ( 2 pas de bourrées)
B 7 - 8 heer 2 en dame 1:
wisselen van plaats, zie boven! (2 pas de bourrées)
B 9 - 10 paren 1 en 2:
geven elkaar handen in een cirkel en gaan 1/2 rond naar eigen plaats.
( L. been beginnen, 2 pas de bourrées)
B 11 - 12 paar 1:
gaat buitenom heer L. om, dame R. om naar de plaats van paar 2.
(2 pas de bourrées)
paar 2:
door het midden met handen vast naar de plaats van paar 1.
(1 pas de bourrée)
-------------------------------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
Tip: Laat de passen vloeiend in elkaar overgaan!
Upon a Summer’s Day
Playford, The Dancing Master 1651
Gedanst in de Northanger Abbey verfilming 2007
Longways voor 3 paren.
Passen: double = 3 stappen op de tenen naar voren of naar achter en sluit, hielen neer.
Setting = (balancé) R. en L.
Siding = double vooruit, kom met R. schouders op een lijn uit.
double achteruit naar eigen plaats.
Muziek Maten Figuren
1e figuur:
A1 1 – 4 Paren 1, 2, en 3
face front,
partners handen vast, double R.vooruit en L.achteruit.
5 – 8 tegenover elkaar,
set R. en L, turn single = hele draai R.om.
A2 9 – 16 Herhalen. L. beginnen.
Refrein:
B1 17 - 24 Paren 1, 2 en 3
Handen vast in twee rijen tegenover elkaar.
Double R. vooruit en L.achteruit.
Heren 2 en 3 vormen een boog met armen hoog
Dames 2 en 3 idem.
Paar 1 met handen vast door het midden, Handen los en gaan onder de bogen
buitenom naar de plaats van paar 3.
In de laatste maat paar 2 en 3 met double opzij één plaats naar voren opschuiven.
B2 25 – 32 Herhaal B1 met paar 2 aan de top.
B3 33 – 40 Herhaal B1 met paar 3 aan de top.
Iedereen is nu weer op eigen plaats.
2e figuur:
A1 1 – 4 Paren 1, 2 en 3
Siding R.,set R. en L., turn single R.
A2 5 – 8 Siding L, set L. en R., turn single L.
B1- 2 - 3 Refrein
3e figuur:
A1 1 - 4 Paren 1 – 2 en 3
Haak R. armen in met partner (of pak onderarmen vast) en wissel van plaats.
Set R. en L., turn single R,
A2 5 – 8 Haak L. armen in met partner en ga terug naar eigen plaats.
Set L. en R., turn single L.
B1-2-3 Refrein
--------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
Spanish Country Dance
Lowe’s Selection of Popular Country Dances. Mr. Lowe. ca 1840
Verzamelbundel van populaire country-dansen.
Rond 1800 wordt de wals in country-dance vorm populair in Engeland.
Van deze dans is de choreograaf en jaartal niet bekend.
Longways voor minimal 2 paren.
De Passen:
Let op!!! Dit is een Regency wals, laat je niet verleiden er een ‘moderne’ wals van te maken!!
Sauteuze waltz step R. + L: (zelfde als set en balancé)
1e tel spring met R. opzij, 2e tel sluit L. vóór (of achter) gewicht op L. op de tenen, 3e tel breng het gewicht op R.. Naar L. idem.
Waltz step R.+ L.:
1e tel stap met R. op de tenen naar voren, 2e tel met L. kleine stap op de tenen naar voren, 3e tel met R. kleine stap op de tenen naar voren, plier gewicht op R.. Naar L. idem.
Samen rondwalsen:
De heer en dame houden elkaar vast in ballroom houding.(kan in die periode op verschillende manieren) Kijken beiden in de richting waarin ze gaan walsen.
Heer: Plier
Maat 1
1e tel: ¼ draai naar R. en stap met L. op de tenen in 2e positie,
2e tel: sluit R. been in 3e positie op de tenen achter L.,
3e tel: ¼ draai en stap met L. in kleine 2e positie op de tenen. plier.
Maat 2
1e tel: ¼ draai R. breng R. voet in 3e positie achter L.,
2e tel: breng L. voet in de 3e positie achter R.,
3e tel: ¼ draai R. R. voet in open 3e positie voor L.
Dame:
Maat 1
1e tel: ¼ draai R. breng R. voet in 3e positie achter L.,
2e tel: breng L. voet in de 3e positie achter R.,
3e tel: ¼ draai R. R. voet in open 3e positie voor L.
Maat 2
1e tel: ¼ draai naar R. en stap met L. op de tenen in 2e positie,
2e tel: sluit R. been in 3e positie op de tenen achter L.,
3e tel: ¼ draai en stap met L. in kleine 2e positie op de tenen. plier.
De dans:
1e paren improper: dus de heer op de plek van de dame, dame op de plek van de heer.
2e paren proper.
Muziek Maten Figuren
A1 1 - 4 1e en 2e paar tegenover elkaar. (contrapartners)
Sauteuze R. + L, wissel van plaats met 2 walspassen (R.L.)
Kom tegenover eigen partner uit.
5 – 8 Sauteuze R. + L., wissel van plaats met 2 walspassen. (R.L.)
Kom tegenover contrapartner uit.
A2 1 – 4 Sauteuze R. + L. wissel van plaats met 2 walspassen (R.L.)
Kom tegenover eigen partner uit.
5 – 8 Sauteuze R. + L., wissel van plaats met 2 walspassen (R.L.)
Iedereen is weer op haar/zijn uitgangspunt !
B1 1 - 4 1e en 2e paar handen vast in een kring, Sauteuze R. + L.
Heren geven twee handen aan dame L. van hen (contra dame) wisselen draaiend van plaats met haar met 2 walspassen (R.+L.)
5 – 8 Herhaal met eigen dame.
B2 1 – 4 Herhaal met contra dame.
5 – 8 Herhaal met eigen dame.
C1+C2 1.-16 Paar 1 en 2 in walshouding met partner, Pousette, als volgt:
met sauteuze R+L en twee walspassen, 4x herhalen ! van plaats
wisselen.
------------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
The Juice of Barley
Playford, The Dancing Master 1688
Gedanst in Emma (BBC 1996) door Mr. Knightley en Harriet Smith
Longways voor minimal 2 paren.
Passen:
Looppassen
Demi contre temps (skips) R. en L. =
stap naar voren op R., hop op R. met L. voor op. L. idem
Assemblé: een been opzij op, spring omhoog en land met twee benen tegelijk in 1e positie.
Buig bij het landen door beide knieën (plier)!
Muziek Maten Figuren
A 1 – 4 Alle paren: Dos a Dos, R. schouders heen L. schouders terug.
(8 looppassen)
5 – 8 Alle paren: Twee handen met partner en helemaal rond. L.om.
(8 looppassen)
B1 1 – 4 Heren 1 en 2: half figure of eight, tussen dames 1 en 2 door,
heer 1 gaat voorop, heren kruisen elkaar, heer 1 achter dame 2
langs rond naar de plaats van heer 2.
heer 2 achter dame 1 langs naar de plaats van heer 1.
(8 demi contretemps)
5 – 8 Iedereen: klapt in de handen, paren 1 en 2 handen vast in een
kring, helemaal rond L. om. (clockwise)
(7 demi contretemps + assemblé
B2 1 – 4 Dames 1 en 2: half figure of eight, tussen heren 1 en 2 door,
dame 1 gaat voorop, dames kruisen elkaar, dame 1 achter heer 2
langs rond naar de plaats van dame 2.
dame 2 achter heer 1 langs rond naar de plaats van dame 1.
(8 demi contretemps)
5 – 8 Iedereen: klapt in de handen, paren 1 en 2 handen vast in een
kring, helemaal rond L. om. (clockwise)
(7 demi contretemps + assemblé)
---------------------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.
The Duke of Kent’s Waltz
Uit een anonieme collectie uit 1802
Longways voor minimaal 2 paren.
Passen: pas de bourrée, langzame chassée opzij, balancé
* Handen vast bij de star in die periode; dame 1 en heer 2 handen vast boven, heer 1 en dame 2 handen vast onder. Dus niet vier handen vast of polsen pakken.
Muziek Maten Figuren
A1 1 – 8 Paren 1 en 2
R. hand star, L. hand star. (8 p.d.b., R. beginnen) *
A2 9 – 16 Paar 1
Door het midden met 2 handen vast,
2 chassees heen, 2 terug naar eigen plaats.
Cast off naar plaats van paar 2 (4 p.d.b., buitenbeen beginnen.
Paar 2
In de laatste maat naar de plaats van paar 1 (pas de bourrée
vooruit)
B 17 - 20 Paar 1 en 2
R. hand partner, balancé naar voren en naar achter.
Wissel van plaats, dame draait buitenom onder de arm van haar
partner door.
B 21 - 24 Herhalen met L. hand.
C 25 – 28 Heren 1 en 2
R. hand molen met dame schuin rechts.
C 29 – 32 Paar 1 en 2
L. hand molen met partner.
De paren die aan het begin en einde van de rij wachten kunnen meedoen met de figuren tijdens de B. muziek. De dame aan het begin en de heer aan het einde van de rij staan stil tijdens de diagonale molen met R. en doen wel mee met de L. hand molen met eigen partner.
----------------------------------
Reconstructie: Maria Angad Gaur voor JASNL.